W branży budowlanej, transporcie i rolnictwie – w każdej z tych dziedzin niezawodne okazują się zawiesia łańcuchowe. Są przedłużeniem ramion urządzeń dźwigowych i służą do przenoszenia wielkogabarytowych ładunków. Co warto o nich wiedzieć?
Co to są zawiesia i jakie są ich rodzaje?
Zawiesia łańcuchowe są dodatkowym elementem dźwigów, suwnic, żurawi oraz innych urządzeń dźwigowych. Składają się z ogniwa, które łączy zawiesia w całość oraz jest łącznikiem z innymi urządzeniami. Do ogniwa przymocowane są cięgna, na których końcu znajdują się haki. Choć wydają się niepozorne, to są bardzo wytrzymałe.
Wszystkie zawiesia łańcuchowe powinny posiadać tabliczkę znamionową informującą o klasie stali, producencie, długości, DOR oraz dacie ich produkcji.
Zawiesia łańcuchowe można podzielić na dwie kategorie:
I kategoria — podział ze wglądu na ilość cięgien
Wyróżnia się zawiesia jedno-, dwu-, trzy- lub czterocięgnowe. W zawiesiach składających się z kilku cięgien ich długości są jednakowe, a na końcach znajdują się haki. Służą one do podtrzymywania transportowanych ładunków – np. kontenerów czy wielkich betonowych kręgów. Zawiesia jednocięgnowe mogą być zakończone pętlą, a taki rodzaj może pomóc w transporcie betonowych słupów lub rur.
II kategoria — podział ze względu na klasę stali
Rodzaj stali, z jakiej wykonane są cięgna, pozwala je podzielić na kilka klas – najpopularniejsze są zawiesia klasy 8. Ich fenomen polega na tym, że można je stosować do przenoszenia praktycznie wszystkich materiałów. Należy jednak uważać, aby nie używać ich w środowisku kwasowym. Zawarty w nim wodór reaguje ze stalą, przez co zmniejsza się jej wytrzymałość. Używanie takich zawiesi łańcuchowych może być niebezpieczne.
Zasady bezpieczeństwa
Podczas używania zawiesi łańcuchowych należy zachować szczególne środki ostrożności. Nie należy szarpać ładunków, przechodzić pod nimi. Niebezpieczne jest także kołysanie oraz obracanie przedmiotów przenoszonych. Stosowanie się do zasad gwarantuje bezpieczeństwo osób i rzeczy.
Do wszystkich zawiesi łańcuchowych producenci dołączają specjalną tabelkę, która informuje o ich Dopuszczalnym Obciążeniu Roboczym (DOR). Należy je sprawdzać każdorazowo przed rozpoczęciem pracy, dzięki temu można ustrzec się przed potencjalnymi niebezpieczeństwami. DOR jest zmienne i zależy od sposobu zamocowania i używania cięgien. Nie bez znaczenia jest kąt rozwarcia cięgien (w przypadku zawiesi wielocięgnowych), rodzaj ładunku oraz środowisko pracy. Gdy temperatura jest wysoka, a transportowany przedmiot posiada np. ostre zakończenia, należy odpowiednio zredukować współczynnik DOR.
Przed rozpoczęciem pracy należy dokładnie sprawdzić zawiesia – gwarantuje to bezpieczną pracę. Każda nawet najmniejsza usterka powinna być zgłaszana. Zniszczoną część należy wymienić, a następnie zawiesia mogą być nadal wykorzystywane.
Wszystkie sprzęty pracujące z wielkimi gabarytami powinny przechodzić przeglądy. Nie inaczej jest w przypadku zawiesi łańcuchowych. Należy je poddawać sezonowym przeglądom (raz do roku). Odbywają się one u producenta lub w serwisie posiadającym odpowiednie uprawnienia.